Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Informatie betreffende de modulebaan / Re: modulebaan: bestelbare items, Polo
« Laatste bericht door Modulebaan Gepost op 24 december 2020, 14:09:38 »
Modulebaan polo, € 30,-- **



Het basis logo




De polo met geborduurd logo




Borduursel (tweekleurig (zwart + wit))





Voor een uniforme uitstraling tijdens beurzen is er de mogelijkheid op een polo te bestellen.

Uitvoering is in appelgroen met sierstreep (gebaseerd op de Staats Spoorwegen)

Voor de goede orde: een polo is niet verplicht. Maar het is een bewuste keuze van Modulebaan om de baan te bedienen vanaf de voorkant en ons niet te "verstoppen" achter de baan. Dit is met name omdat bij bediening aan de voorkant de interactie met het publiek groter is. Een klein nadeel is dat je dan soms bij de bediening van de baan je je door de mensenmassa heen moet wringen. In de praktijk blijkt dit makkelijker te gaan wanneer je herkenbaar bent als modulebaan bedienaar. Vandaar de mogelijkheid om een polo te bestellen voor een betere onderscheiding t.o.v. de bezoekers

**: dit bedrag geldt bij het bestellen van meerdere polo's in een keer. Bij individuele bestelling zullen de kosten hoger liggen.
2
Informatie betreffende de modulebaan / Re: Midi-biels www.modulebaan.nl
« Laatste bericht door Modulebaan Gepost op 24 december 2020, 14:07:10 »
Inmiddels is dus, met dank aan Servé Wouters, ook de Z variant van de Midibiels beschikbaar



Verdere informatie over de Z Midi-biels




3
Informatie betreffende de modulebaan / Re: Duitse plankje
« Laatste bericht door Paul Bender Gepost op 24 juni 2020, 15:35:46 »
Het onderwerp maar even verplaatst naar het publiek toegankelijke deel  8)
4
Informatie betreffende de modulebaan / Re: Duitse plankje
« Laatste bericht door Paul Bender Gepost op 24 juni 2020, 13:56:59 »
Dus hoewel het Duitse plankje voornamelijk bedoeld is voor zaken waar 230v onderdelen op gemonteerd zijn, is het idee dus voor meerdere toepassingen mogelijk een handige oplossing.
5
Informatie betreffende de modulebaan / Re: Duitse plankje
« Laatste bericht door Paul Bender Gepost op 24 juni 2020, 13:55:27 »
De diverse varianten van het Duitse plankje:



De moeder van het Duitse plankje: de stroomvoorziening van de fiddle yard van Braubach. Bij dit ontwerp speelde een rol dat Braubach mogelijk in Duitsland en Engeland op beurzen zouden kunnen komen te staan en dat dan een volledig "fixed" montage van 230v voedende delen een issue zou kunnen worden. Daarom iets bedacht wat normaliter vast aan de fiddle yard zit , maar relatief makkelijk en snel los te halen is van de fiddle yard.




 De dochter van het eerste Duitse plankje: de aansturing van de Braubach fiddle yard. Dit is geen onderdeel van de 230v installatie, maar het is, o.a. voor storingzoeken, wel handig als het makkelijk van de fiddle yard te verwijderen is. Dus ook maar makkelijk demontabel gemaakt




De kleindochter van het Duitse plankje. Deels demontabel omdat er een 230v component op zit (de trafo) en deels omdat het makkelijk kan zijn de hele handel mee naar een andere (werk)plek te nemen. Voor transport en standaard gebruik zit het dus vast gemonteerd op de Deense kar voor het transport van "de lange kant", maar kan dus makkelijk elders gebruikt worden of losgenomen van de vaste infrastructuur,
6
Informatie betreffende de modulebaan / Re: Duitse plankje
« Laatste bericht door Hendrik Jan Riesebos Gepost op 16 juni 2020, 19:47:19 »
Heiße Platte?

Schnitzelteller?

Funkenviereck?

Tschüß
Hendrik Jan
7
Informatie betreffende de modulebaan / Duitse plankje
« Laatste bericht door Paul Bender Gepost op 15 juni 2020, 20:25:16 »
Na de

  • Mega-biels
  • Midi-biels
  • Leen blokje
  • Modulebar
  • µMh0UB

kan Modulebaan een volgende innovatie aankondigen:

"Het Duitse plankje"




Het Duitse plankje in rust / transport montage (en zoals het hopelijk op 80% van de beurzen gebruikt kan worden




Het Duitse plankje in compromise positie en zoals het hopelijk op 15 % van de beurzen gebruikt kan worden




Het Duitse plankje in hardline positie en zoals het hopelijk in minder dan 5 procent van de beurzen gebruikt moet worden. In theorie is er ook nog de positie waarbij het plankje helemaal niet aan de baan hangt maar dat vind ik dusdanig ongewenst dat we dit ten alle tijde moeten zien te voorkomen.

Volgens de geldende normen mag een 230v installatie geen vast onderdeel zijn van een modelbaan. Thuis ligt dat wat minder strikt / gevoelig, maar op sommige (buitenlandse) beurzen kan vast gemonteerde zaken die 230v bevatten voor problemen of afkeur zorgen. Echter: je moet die zaak toch ergens kwijt. De praktijk is nu dat er allerlei 230v zut los zwerft of nog erger aan de kabels in de lucht hangt. Niet optimaal en ook bij transport het nodige gedoe. Al is het maar qua opbouwen, afbreken en opruimen voor transport.

Dit probleem speelt bij individuele inbrengen maar in beperkte mate. Di komt voornamelijk omdat eigenlijk daar enkel de verlichting aan de baan gekoppeld is, al heb ik voor de verlichtingstrafo's boeiende constructies gezien  8). De overige 230v zaken (soldeerbouten, acculaders ed) bij inbrengen maken feitelijk geen onderdeel uit van de baan. Bij de utilitaire bakken en de DR5000 / booster borden speelt het zeker een rol.

Bij een ander project, nl. de fiddle yard van Braubach, heb ik een oplossing verzonnen voor de diverse voedingen die daar nodig zijn die, denk ik aan alle wensen / eisen voldoet. Het afgelopen weekeinde heb ik voor Braubach een tweetal vergelijkbare zaken aangebracht en kwamen Walter en ik al gekscherend tot de bovenstaande naamgeving.

Het idee is dat "het Duitse plankje" in normale omstandigheden bevestigd zit aan de baan. Maar dan wel met bouten die makkelijk (en snel) zijn los te halen. Tevens moet e.a. zo zijn gemonteerd en voorzien van voldoende draad lengte dat het Duitse plankje ook makkelijk aan de bevestigingsgaten aan de baan kan worden opgehangen (met een touwtje of Ty wrap) Dit om tegemoet te komen aan de wens / eis dat de 230v installatie geen vast onderdeel van de baan mag zijn. In het uiterste geval kan het Duitse plankje dus aan de bekabeling komen te hangen zoals het nu eigenlijk altijd in de praktijk gebeurd. Maar dan kan in ieder geval voor en na de beurs en tijdens transport de boel netjes opgeborgen aan de baan hangen. Hoe het dan tijdens de beurs hangt is aan de beurs organisatie ter bepaling.

Bovenstaande foto is van de spullen die we op Braubach gebruiken voor het uitlezen en programmeren van DCC decoders, maar we hebben daar inmiddels ook al een tweetal andere zaken op deze manier bevestigd. Daarvan zal ik volgend weekeinde even foto's maken in de diverse ophangvarianten

Gaarne ideeën / opmerkingen / enz.
8
Zijdelings modulebaan gebeuren / Leader Class commentaar
« Laatste bericht door Paul Bender Gepost op 8 juni 2020, 14:46:15 »
Mbt de SR Leader class heeft Kevin Robertson de standaardwerken geschreven. In eerste instantie "The Leader project. Fiasco or truimph" en later "Leader, the full story"










De Leader class valt in de categorie "obscure stoom". Dwz afwijkingen van het standaard model om te kijken of daarmee besparingen te bereiken vielen.


De stoomverdeling vond plaats via zgn "sleeve valves". Hierbij zit een bewegende bus om de zuigers heen. Deze techniek werd o.a. gebruikt bij verbrandingsmotoren, maar bleek voor stoomverdeling te gevoelig voor smeringsproblemen. De ketting die je op het Youtube filmpje ziet is voor de aandrijving van de stoomverdeling. Een aandrijfmethode die Bulleid ook gebruikt heeft voor de Merchant Navy en Battle of Britain series.



"BULLEID Man, Myth and Machines, Kevin Robertson, Ian Allen"


De koppeling tussen de drijfassen was dmv van kettingen, zie hiervoor het bijgevoegde plaatje



"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"


Aanvullende bijzonderheid was de ketel. In de eerste plaats was dit een ketel met een zgn. "droge achterkant". Hierbij was er sprake van metselwerk aan de achterzijde van de vuurkist en dus geen waterruimte. Ondanks dit (en het verhoogde stoomverbruik tgv lekkende sleeve valves) heeft de Leader class nooit echt problemen gehad met de stoomproductie. Tweede bijzonderheid aan de ketel was dat deze excentrisch geplaatst was, dwz aan de dichte kant van de loc. Dit was gedaan om een (heel) smal gangpad mogelijk te maken tussen de beide cabines. Wel had dit een scheve belasting van de loc tot gevolg.



"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"

Opvallend is ook het gebruik van zgn. Klinger glazen door Bulleid i.p.v. de gebruikelijke Britse reageerbuizen. Bulleid was zo gek nog niet. Maar misschien slechts een Kniesoor die daar op let
9
Zijdelings modulebaan gebeuren / Re: Braubach
« Laatste bericht door Marc de Bruin Gepost op 14 maart 2020, 16:25:06 »
2021 dan maar... Al besproken met alle betrokkenen.
10
Zijdelings modulebaan gebeuren / Re: Braubach
« Laatste bericht door Tjalling Ament Gepost op 13 maart 2020, 14:21:34 »
Hey mannen,

Balen dat al het werk gisteren voor niets was. De foto's die ik zag op BNLS waren erg veelbelovend.
Hopelijk is op een ander moment de baan wel te zien.

Groet,
Tjalling
Pagina's: [1] 2 3 ... 10