Auteur Topic: Braubach  (gelezen 15335 keer)

Offline Walter Smit

  • Berichten: 144
Braubach
« Gepost op: 31 augustus 2018, 13:50:14 »
Tja... posten op BNLS gaat niet meer..... hoe gaat het met Braubach vroeg Marc. Eigenlijk een oneigenlijk plekje heir, maar dat wordt me misschien wel vergeven, mede omdat Braubach wel degelijk modulair is, en eigenlijk gebaseerd op de Modulebaan principes.
Wel, het gaat langzaam vooruit. Sinds Maarn in februari is de baan niet meer rijdend geweest. Ik ben veel aan het doen aan de lokloods, mat name de inrichting en het aanbrengen van andere kuilen en een hoop verlichting hebben tijd gekost. Ik ben nu bij het dak aangeland, dat wordt ook nog wel een dingetje, vooral qua afmeting en de wens om het afneembaar te houden, verder gecompliceerd door de waanzinnige hoeveelheid spanten.
Verder zijn de spullen voor het verlengen van de fiddle yard van 1,5 meter naar 3,5 meter allemaal binnen. De bakken liggen bij Paul, en wat losse rommel nog bij mij. De bakken om de keerlus te completeren zitten in elkaar en moeten nu geschilderd worden. Daarna de rails er op en wat elektronica eronder (twee dual frogjuicers als keerlusschakeling, kunnen geloof ik 30A aan, da’s zelfs voor spoor 1 zat.
Na deze toevoeging is Braubach ca 19 meter kang, en bij de keerlus ruim 5 meter diep. En ja, dat pas nog in een mercedes bakwagen met laadklep :), net.
Nu eens kijken hoe ik hier plaatjes in krijg ;)

Walter

Offline Chris Hennink

  • Berichten: 347
Re: Braubach
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2018, 23:07:55 »
Zo hey wat een oppervlakte. Daar kun je bijna met 1:1 treinen op rijden  ;D.

Kom maar op met de foto’s :).

Groet,
Chris

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Braubach
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2018, 15:29:18 »
Voor diegene die niet weten waar het over gaat:



Het plan voor Braubach zelf





En de keerlus

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Braubach
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2018, 15:32:59 »


Aanvoer,




een aardige overzicht van de afmeting,




Hier is het sporenverloop redelijk te zien,




En hij zag (hoewel het beter kan en moet) dat het goed was  :D

Offline Walter Smit

  • Berichten: 144
Re: Braubach
« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2018, 22:12:01 »
Jahaaa, nu moet ik er zelf ook aan geloven, met wat recentere plaatjes (vandaag en iets eerder deze week):


Dak van de loods in aanbouw



Als ik treinen niet leuk meer vind kan ik nog bootjes gaan bouwen..... Het dak blijft dus afneembaar, en dat met de bedoeling dat ik er nog goed bij kan, en dat het publiek de inhoud ook goed kan bekijken:











Er zitten ondertussen ca 20 lichtpunten in, buiten de twee kuilen om, want daar zit ieder paar cm een ledje aan weerszijden.
De deuren worden nog voorzien van een servo aandrijving, in het dak komen nog 4 rookvangers met schoorsteen naar boven, en er komt nog een loodskachel in te staan. Dan moeten de bovenlichten worden voorzien van de raampjes (die liggen klaar). Verder moeten de regengoten er nog aan, en dan moet er verder geweatherd worden.



In Maarn kwamen ook wat kleine probleempjes boven, zo was het perron van spoor 2 eigenlijk net te breed, net zoals bij het kopspoor aan het einde van spoor 1. Dat is inmiddels aangepakt, maar nog niet helemaal afgerond. Verder is de elektronica per bak nu echt geheel zelfvoorzienend, en lopen er over de bakscheiding nog maar drie aderparen voor de 12V voeding, DCC en rijspanning, en nog een UTP kabel voor de detectie. Scheelt weer opbouwtijd, en betrouwbaarheid.
Hierna is zijn de overwegbomen aan de beurt, ook al een mooi klusje, met ongelofelijk veel detail, een kleine 100 hangdraden per boom, en een echte 1:32 replica, waar volgens de handleiding gaatjes van 0,25mm in messing gietdelen moeten worden geboord.... ik ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2018, 07:32:29 door Walter Smit »

Offline Chris Hennink

  • Berichten: 347
Re: Braubach
« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2018, 23:07:38 »
Dat ziet er echt supergaaf uit! Mooi werk!

Groet,
Chris

Offline Michael De Braekeleer

  • Berichten: 23
Re: Braubach
« Reactie #6 Gepost op: 4 september 2018, 08:19:35 »
Ferme baan, zitten al aardig wat uurtjes in zo te zien, waar en wanneer te zien?

Groet, Michaël

Offline Walter Smit

  • Berichten: 144
Re: Braubach
« Reactie #7 Gepost op: 4 september 2018, 09:52:39 »
Hi Michael,

Jaaaa daar zit al wat tijd in. Het volgende optreden zal begin volgend jaar ergens zijn, op z’n vroegst in februari, maar oa door wijzigingen in de organisatie bij Ontraxs is nog niks zeker.

Walter

Offline Ad Cleijsen

  • Berichten: 5
Re: Braubach
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2019, 08:11:36 »
Walter,

Vraag omtrent je modulebaan.

Is het mogelijk dat je mij de maatvoering doorgeeft en dan met name de maten van de modules van de keerlus, waar je de rails oranje hebt ingekleurd.

Groet Ad
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2019, 08:15:25 door Ad Cleijsen »

Offline Walter Smit

  • Berichten: 144
Re: Braubach
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2019, 21:55:40 »
Ad,
De binnenboog is 1715mm, de buitenboog 1871. De bakjes zijn 60 cm breed, en per twee bakken gekoppeld, 22,5 graden.

Offline Ad Cleijsen

  • Berichten: 5
Re: Braubach
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2019, 10:52:36 »
Walter, bedankt

Daar kan ik wel wat mee.
Ik ga dit met mijn treinmaatje afstemmen. Lijkt me dat we dit in overweging gaan nemen, voor het eigen cluppie.

Groet Ad

Overigens wanneer zijn die bijeenkomsten in Eindhoven, zou dat best graag een paar keer per jaar willen bezoeken, maar agenda of cluppie is niet echt gestructureerd.

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: Braubach
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2019, 16:26:07 »
Hoi ad,

In Eindhoven zijn de rij/bouwdagen van de buren. BNLS

Wij hebben een 2/3 maal per jaar ( verschilt een beetje) in Maarn onze bouw/rijdag. Eventuele data komen op het overleg deel van het forum.

Gr

Wesley

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Braubach
« Reactie #12 Gepost op: 3 maart 2020, 16:04:28 »
Een beetje voortgangsfoto's
















« Laatst bewerkt op: 3 maart 2020, 16:06:23 door Paul Bender »

Offline Chris Hennink

  • Berichten: 347
Re: Braubach
« Reactie #13 Gepost op: 3 maart 2020, 17:39:14 »
Fraai hoor!!

Offline Tjalling Ament

  • Berichten: 411
Re: Braubach
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2020, 14:21:34 »
Hey mannen,

Balen dat al het werk gisteren voor niets was. De foto's die ik zag op BNLS waren erg veelbelovend.
Hopelijk is op een ander moment de baan wel te zien.

Groet,
Tjalling